Atrialfibrillation und Cardioversion

My husband is 52. He is fit and healthy (other than asthma). He was recently diagnosed with Afib. He has had all the tests etc. and his heart is fine, except for the afib. He scores a zero on the stroke risk test. He doesn't have high bp or anything but this irregular heartbeat. The cardiologist wants him to have cardioversion. Had anyone else in a situation like his had this done? It seems so "violent"!  I have been doing some research and it looks like there is a high probability that it will come back in the months after the procedure. We are going to meet with the specialists that do this procedure in the next few weeks. I am looking for info from people that have had it done. I am afraid that it will kill him. I realize there is a risk of stroke with afib, but he is taking the aspirin and like I said scored a zero on the stroke risk assessment......we don't know what to do. Our family dr. didn't tell him to do it, or not do it. She said when we meet with the specialists we will be able to caculate the risk vs benefits...He currently has no symptoms of anything. What should we do!?!?!?! We are also bothered by the heavy duty thinners he has to take leading up to, and after the procedure. He plays hockey and the cardiologist said he would need to not take them for 3 days before each hockey game, which is weird bc he plays weekly....this is frustrating bc at least with some medical issues there are symptoms/problems etc and you have a procedure done and feel better. He feels fine, but they want him to do this....anyone have any imput for us? Much appreciated, Carolyn

Es ist sehr schwierig, sich für eine Prozedur zu entscheiden, wenn man keine Symptome hat. Ich kämpfe schon sehr lange mit dieser Entscheidung. Ich habe Vorhofflimmern. Keine Symptome, bis vor kurzem vielleicht Schwindel, der nichts mit Vorhofflimmern zu tun hat, und das Treppensteigen, was ich schon immer hatte. Wenn ich mich körperlich anstrenge, spüre ich es. Es klingt so, als ob Ihr Mann das nicht tut, da er Sport treibt. Alles, was ich sagen kann, ist, dass es eine beängstigende Sache ist, sich zu entscheiden oder nicht zu entscheiden, da man nie weiß, wann etwas passieren könnte, egal wie. Was Blutverdünner angeht, nehme ich sie seit ein paar Jahren ein. Ich bin ein paar Mal gestürzt und dann merke ich, was sie bewirken: sehr schlimme Blutergüsse und es dauert lange, bis sie heilen. Natürlich unterschiedliche Blutverdünner. Ich weiß nichts über Kardioversion, da ich noch nie eine hatte. Ich verstehe, dass man, wenn es nicht für das, was ich erwähnt habe, nichts falsch machen würde. Es hat psychologische Auswirkungen, da es mein Reiseleben eingeschränkt hat. Es hat mir Angst eingejagt und ich fühle mich, als würde ein Schwert über meinem Kopf hängen. Ich habe medizinische und psychologische Hilfe gesucht, aber bisher bin ich in einer Schwebe... kein schöner Ort, um sich zu befinden. Es gibt Menschen, die irgendwie den entgegengesetzten Weg einschlagen, und ich hoffe, dass die Kommentare dies vorhersagen werden. Individuell, wie man die Dinge sieht. Viel Glück.

Hello Carolyn, I take it that your husband is in permanent AF? An irregular heart beat such as AF can lead to blood clots so an anti-coagulant is essential to stop the possiblity of  stroke even if he scores zero for any other risk factor. AF itslef is enough. An aspirin  does not really hack it, especially if he is in permanent AF. The newer anticoagulants are good news.

A cardioversion is not a big deal. I used to end up having them, if the medicis in A&E could not stop the episode with the drugs but I had paroxysmal AF rather different. On two occasions I was cardioverted in A&E and released a few hours later.

Leaving a heart in AF can lead to all sorts of complications so its best to stop it if possible. A cardioversion is extremely unlikely to kill your husband! A routine procedure for most cardiologists.

Try looking up the British Heart Foundation for information  

I am 56 and in the past 3 years have had just 3 episodes of afib, resulting in various drugs at accident and emergency dept, to bring me back in rhythm. I haven't had an episode for 14 months now.  I take no blood thinners, no meds, just carry a pill in the pocket ( bisoprolol) around with me. To suggest cardio aversion at this point does seem extreme. I am in the U.K. 

PS.... mine is paroxysmal AFib

I am surprised that your husband scores zero on stroke assessment risk as I've always been told by doctors that there is some risk and that it is necessary to take a blood thinner (in my case Warfarin with paf).

 

He answered no to all questions...both cardiologists did the risk test. no other heart issues ever. no diabetes, young, etc. he scored zero both times. They told him he didn't even have to take the aspirin if he didn't want to. But he does. They want him to start a blood thinner for the cardioversion....He has zero symptoms, though his normal bp has dropped to low bp now. The first cardiologist said to do nothing and come back in 6 months, the second  one wants to meet with the dr's that do the cardioversion. said bc he ing and healthy and has no other issues it is worth it do do. But all my research shows the afib usually comes back....we are in Canada

yes, it is constrant afib. The dr. noticed it in Feb when he went in for a routine checkup to get a refill for his asthma puffers. It hasn't gone away. When I listen it sounds like a regular heartbeat that misses a few. Like beat beat beat ____ beat beat beat ____ if that  makes sense.

sorry for my horrible typing. I have problems typing on this website, it keeps freezing my keyboard. Always does for some reason.

Cardioversion is easy - have had 4 ! Many have lots more - very safe proceedure . Don't worry!

Hallo Carolyn - Ich bin 61 Jahre alt und abgesehen vom Vorhofflimmern (AF) ansonsten in guter Gesundheit - wie Ihr Mann spiele ich viel Sport - Tennis, Pickleball etc. und jogge etwas - über Jahre hatte ich gelegentliche - sogenannte "paroxysmale" - Episoden von AF, die durch eine medikamentöse Behandlung kontrolliert wurden - Betablocker auf regelmäßiger Basis und ein "Pill in Pocket" - Propefenon / Rhythmol zur einmaligen Anwendung, wenn ich in AF verfiel, was nicht oft vorkam, aber ich war mir dessen bewusst, wenn es passierte - das funktionierte gut und alle AF-Vorkommen "korrigierten sich selbst" innerhalb weniger Tage oder einer Woche.

Vor 9 Wochen verfiel ich jedoch in AF und diesmal hat es sich nicht selbst korrigiert - daher wurde mir mitgeteilt, dass ich auch eine Kardioversion durchführen lassen muss - das wird das erste Mal für mich sein - ich befinde mich jetzt in dem, was sie "persistierendes" AF nennen, d. h. es wird sich nicht von selbst auf den normalen Sinusrhythmus zurückstellen, es sei denn, dies wird durch eine Kardioversion korrigiert.

Ich weiß nicht, wie lange Ihr Mann schon in AF ist - und nehme an, man hat ihm gesagt, dass er definitiv in AF ist? Aber nach dem, was Sie sagen, ist er asymptomatisch - d. h. es stört ihn nicht - es gibt, soweit ich weiß, viele Menschen, die AF haben und so sind, in der Tat wissen viele Menschen nicht einmal, dass sie in AF sind, bis dies bei einer medizinischen oder anderen Untersuchung festgestellt wird.

Die Hauptsorge bei AF ist jedoch das Schlaganfallrisiko aufgrund der Bildung von Blutgerinnseln und leider stellen einige Menschen erst fest, dass sie in AF waren, nachdem sie einen Schlaganfall erlitten haben, weil sie dies zuvor nicht wussten.

Deshalb werden sie darauf bestehen, dass Ihr Mann antikoaguliert wird und einer der Voraussetzungen für eine Kardioversion ist, dass Sie vollständig und ordnungsgemäß antikoaguliert wurden - in der Regel wird dies für mindestens 4 Wochen mit einem NOAC-Medikament oder Warfarin sein und ich gehe derzeit durch diesen Prozess und warte auf einen Termin für meine Kardioversion - in der Regel müssen Sie das Antikoagulans mindestens 4 Wochen kontinuierlich vor der Kardioversion einnehmen, daher bin ich mir nicht sicher, was mit den Lücken hier passiert?

Persönlich gesprochen habe ich eine Reihe von Symptomen bei AF und kann keinen Sport etc. treiben und kann es kaum erwarten, wieder in den normalen Sinusrhythmus zu kommen, und habe daher einen Termin für die Kardioversion so schnell wie möglich verfolgt - nach allem, was ich darüber und auf anderen Foren gelesen habe, gilt sie als sicher - viele Menschen haben zahlreiche Kardioversionen gehabt - und sie ist in den meisten Fällen erfolgreich bei der Wiederherstellung des Sinusrhythmus (NSR) - dies hält jedoch nicht unbedingt lange an - mir wurde gesagt, dass 50 % innerhalb eines Jahres wieder in AF zurückfallen - und einige in Minuten oder Tagen - variiert bei jedem - es ist also eher eine "Reparatur" und keine langfristige "Heilung" für AF.

Ich verstehe, dass Sie sich fragen mögen, warum eine Kardioversion vorgeschlagen wird, wenn Ihr Mann nicht symptomatisch ist, und Sie möchten vielleicht mit seinem Arzt über die Gründe für die Vorschläge in seinem Fall sprechen, d. h. die Vor- und Nachteile dieser und anderer Optionen - wenn Ihr Mann in persistierendem AF ist, aber keine Symptome hat, möchten Sie vielleicht die Alternative in Betracht ziehen, die darin bestehen würde, in AF zu bleiben, ihn aber vor dem Schlaganfallrisiko mit Antikoagulation zu schützen.

Soweit ich weiß, ist Aspirin KEIN Antikoagulans, sondern eher ein Thrombozytenaggregationshemmer, also müssen Sie dies bitte mit dem Arzt besprechen.

Alles Gute

I am so sorry that u r going thru this. The only answer I think I have is the doc wants him off blood thinner for 3 days before a hockey game, is because if your husband gets cut and bleeds, it could be dangerous if he is on blood thinners.   The cardio version is usually done if someone is in persistent afib and does not get back into rythym on their own. Bottom line, get all your questions lined up for your meeting with the specialist and get them all answered. learn as much about afib as you possibly can (there are some very good utube sessions about it). Also ask the doc about ablation surgery as a possibility 

Even though a lot of people who have nt experienced afib think it isn't serious, it is. 

It's definitely changed my life and I've had to adjust to a 'new' normal. 

There are many different treatments and meds for afib and he'll probably have to work his way thru several of them to see what is successful. Good luck. 

 

Also, the longer your husband has afib, the less is the success rate of future ablation surgery.  I had my ablation to get off all the horrible meds and their negative side affects. Most people chose the ablation to ultimately get off the meds. 

 

Hallo Betty,

Der Grund, warum der Arzt Ihres Mannes ihn vor der Kardioversion mit Blutverdünnern behandeln möchte, ist, sicherzustellen, dass er keinen Blutgerinnsel im Herzen hat. Er muss die Blutverdünner auch für eine kurze Zeit nach der Kardioversion einnehmen, um das Schlaganfallrisiko zu minimieren. Was die Kardioversion betrifft, wird sein Arzt ihm ein Medikament geben, Ihr Mann wird nichts spüren oder sich daran erinnern. Der ganze Sinn dabei ist es, das Herz wieder in den normalen Sinusrhythmus zu bringen. Ich habe das vor ein paar Wochen machen lassen, ich habe nichts gespürt, sie haben mein Herz dreimal geschockt, aber es ist nicht zurück in den normalen Rhythmus gekommen. Nach ein paar Tagen zu Hause ist mein Herz von alleine zurück in den normalen Rhythmus gekommen.

Viel Glück.

Hoppla, das wollte ich eigentlich an Carolyn zurückantworten.

Ich habe zu lange gewartet und bin nun in noch größeren Schwierigkeiten aus Angst...Er hat recht.

I'm 51 and have been cardioverted 5times in the last two and a half years. Cardioversions is not that big a deal (in my opinion at least).

The longer your husband  remains in Afib, the more likely he is to stay in Afib.

 

Thanks for that, that makes me feel better. It is constant but also new in the past year. No symptoms at all. just find it weird that the cardioversion doesn't seem too "stick".....

There are are many variables and everyone is different. My first one was six weeks after having heart failure and lasted a couple of days. Was put on some strong (potentially very nasty meds called amioderone) and was cardioverted a couple of weeks later-this lasted almost a year.

I them jumped out three times in six weeks, it was pretty clear that meds weren't going to keep me in rhythm anymore, so had an ablation in April 2016 to burn and isolate the offending source of the incorrect electrical impulses (the four pulmonary veins at the back of the left atrium).

All has been fine so far, am off blood thinners and only on very low dose mads and feeling completely normal.

have had to address all my addressable AF risk factors and make some lifestyle adjustments but it's not all bad(no more hangovers!!)