Ungewöhnliche Reizdarmsyndrom??

I apologise for this being long winded, but I am going totally crazy with worry.  I am 54yr old Female, UK, 7 years post menopause.

 

I went to see my GP in April after starting with a lot of strange symptoms in March which I had initially thought were down to viral illness so didn’t want to bother him.

 

One of them was a discomfort / niggle (I can’t truly call it a pain) in my left chest area when I for example put my shoulder bag on or carried something (even something very light) but it disappeared when I changed sides.  I just put that down to a little muscle tear (although to try to work out where I may have done something strenuous enough to tear my muscle was beyond me!!).  I started being quite bloated, nauseous, having numerous stool movements a day (I usually have 2-3 but was having 6 or so) all normal consistency.  Dry mouth, random fevers and flushing across my face and an increasing sensation in my left side, tucked under the edge of the rib cage, I would say on a level with my bra strap.

 

I also developed discomfort from that same position up the side of my chest to under my arm, and round into my back, up my shoulder blade.  This feels “deep”.  It doesn’t move, it is the same position, and it isn’t gurgling or anything like that, but feels like a fist or a pressure.  If I stand still, for example to chop veg or wash the dishes I end up with a build up of pressure in the back, left side, radiating up towards my shoulder.   Also now if I lift anything – shopping bags etc, then I can feel it build up until it takes over the entire upper back like a burning sensation.  As soon as I put things down it stops.

 

Finally, I developed for a period of around 3 weeks really profuse diarrhoea.  I would eat, about 40 mins to an hour later get an increase of the pain in my upper back (bra strap level) and then have terrible diarrhoea.  This settled and went back to normal stool but still around 4 times daily, and all floating, which remains the same now.  I would get woken by this night after night at 4am and need to go urgently for the loo.  I lost 16lbs in this period, was eating but everything just went through me.  I saw my GP – I told him directly that I thought I had a problem with my pancreas (location of the pain, weight loss, Loose stools, etc).  Sent for Ultrasound Abdomen and bloods – all OK other than fatty liver.  So when I did eventually see my GP to get my results he said he thought it could be “atypical IBS”.  We batted this back and to between us for a little while – I said my discomfort is far too high, static, not spasmodic etc and there all the time not just when I have eaten or need to go to the loo.  He has therefore advised me to follow LOFODMAP diet and to have CT Colonoscopy and a Gastroscope but will not hear my concerns that I have something else.

 

Has anybody ever heard of “atypical” IBS – he basically said it doesn’t fit the usual criteria?  Can anybody please advise on these symptoms?  I am scared that there is something more serious going on but that he thinks I am being overly worried – and that he has IBS in his mind and nothing will change it.  Also I thought that IBS was the last diagnosis to be reached when other things have been excluded.

 

Thank you for taking the time to read and for any help or direction you can provide

it could be crones discease, 

Ihr Arzt hört Ihre Bedenken, dass Sie möglicherweise etwas anderes haben könnten, als er eine CT-Kolonoskopie und eine Gastroskopie vorschlug. Diese beiden Tests würden andere Erkrankungen erkennen, falls vorhanden.

Einige Ihrer Symptome klingen nach Reizdarmsyndrom (IBS), insbesondere Durchfall, Blähungen und Übelkeit. Mein IBS begann als anhaltender Schmerz, aber nicht spastisch. Dann änderte es sich zu kommen und gehen, spastischen Schmerzen. Der Gewichtsverlust könnte von Ihren häufigen Stuhlgang und Sorge stammen. Menschen mit IBS neigen dazu, besorgt zu sein und insbesondere Gesundheitsangst zu haben. Eine häufige ist die Bauchspeicheldrüse. Ich hatte dies zusammen mit vielen anderen Ängsten. Sorge verstärkt Symptome. Haben Sie kürzlich vor dem Auftreten der Symptome stressige Ereignisse erlebt? Ich hatte extreme Belastung für Monate, bevor mein IBS begann.

Die Schmerzen, die Sie unter Ihren Rippen haben, könnten eine Costochondritis sein. Ich hatte dies für 3 Monate und dachte, ich hätte einen Muskel gezerrt. Ich versuchte auch, leichtere Taschen zu tragen und in verschiedenen Händen, und es lindert den Schmerz. Es kann viel Brust- und Rückenschmerzen verursachen.

Die Gesichtsrötung könnte auch menopausale Symptome sein. Sie können Magenverstimmungen mit den Wechseljahren bekommen. Ich weiß nicht über den trockenen Mund und die Fieber. Sie könnten mehrere Erkrankungen gleichzeitig haben. Nicht alle Ihre Symptome sind typisch für IBS. Allerdings habe ich noch nie von atypischem IBS gehört. Versuchen Sie unbedingt Fodmap und lassen Sie die CT-Kolonoskopie und Gastroskopie durchführen, um ein klares Bild davon zu bekommen, was los ist.

Ich stimme Pippa voll und ganz zu - die Tests, die Sie durchführen lassen, werden alle anderen Erkrankungen aufdecken, und Ihr Hausarzt hätte Sie nicht überwiesen, wenn er Ihre Bedenken einfach ignoriert hätte. Bei mir wurde vor ein paar Jahren das Reizdarmsyndrom (IBS) diagnostiziert. Ich hatte etwa sechs Monate lang Symptome, bevor ich zu meinem Hausarzt ging, der, das muss ich sagen, brillant war. Ich hatte eine dringende Koloskopie (innerhalb von 10 Tagen nach dem Besuch beim Hausarzt), die nichts anderes zeigte als ein kleines gutartiges Polyp. Meine Symptome waren ähnlich wie Ihre, obwohl ich einen ständigen dumpfen Schmerz auf der rechten Seite, häufigen und dringenden Durchfall, Übelkeit, Müdigkeit, Hitzewallungen, Fieber usw. usw. hatte. Obwohl ich längst in den Wechseljahren war.

Es ist nicht ungewöhnlich, dass IBS von Gelenk- und Muskelschmerzen begleitet wird. Probieren Sie doch einen Low-Fodmap-Ernährungsplan aus, der mir enorm geholfen hat.

Viel Glück.

Jan

Thank you for your replies.

I also need to add my stools float (always now but only in past 2 weeks) and can take 3 flushes to get rid of.  Is that typical of IBS?

I will try to stop worrying about him ignoring my concerns although I remain concerned that with every day going by something could be wrong but I understand that the investigations will help that.

Yes, Pippa - I had had 2 huge stresses literally one after the other - the death of somebody very very close followed within a day or so with learning my parent has a terminal illness.  I admit to drinking alcohol very heavily for a a few weeks - not heavily enough for me to not attend work but much more than I would normally drink.  I haven't drank alcohol now for 10 weeks simply as I recognised that I was using it as a crutch and it wouldn't help.  I also think that having drank alot is why I began to worry about my pancreas and fitted all the symptoms to my pancreas.

Jan - I have looked at the FODMAP diet.  Am useless in the kitchen totally, but will concentrate on the list of LO foods and cobble some meals together.

When I look at the human body tho, the intestine is nowhere near where my pain is (neither is the pancreas but I do know that alot of pancreatic pain is felt in the back and shoulder blade).  My GP also talked about irritation of the diaphragm but I didn't really understand this.

thank you

Mir wurde gesagt, dass schwebende Stühle „fettige“ Stühle seien - zu viel Fett in der Ernährung. Ich verbrenne, bekomme „Grippe“-ähnliche Symptome, trockenen Mund, dicken Hals (jemand hat mir hier freundlicherweise gesagt, dass dies auf Säure zurückzuführen sei und ich Milch trinken solle). Ich habe kaum Unterstützung erhalten, außer dass mir gesagt wurde, dass ich eine Spigelian-Hernie habe (die selten ist), nach einer Koloskopie. Ich habe auf der Hernien-Website gelesen, dass einige meiner Symptome herniebedingt sein könnten. Es ist immer noch eine Frage des Ausprobierens. Ich kann kein Müsli essen, meide Kartoffeln und das einzige Brot, das ich in seltenen Fällen essen kann, ist Sauerteigbrot. Es ist so frustrierend.

IBS kann sich innerhalb von sechs Monaten nach einem stressigen Ereignis entwickeln, daher könnte IBS Ihr Problem sein. Nur ein Arzt fragte mich nach Stress und das war es, was mir meine Diagnose einbrachte. Kein anderer Arzt hat dies in Betracht gezogen, aber ich habe meine Symptome auch nicht mit dem Stress in Verbindung gebracht, den ich durchgemacht hatte, weil ich normalerweise ohnehin ängstlich bin, also dachte ich nicht daran, es zuerst zu erwähnen.