PI-RADS 5

I am trying to understand my husbands MRI, done by the cancer center of his prostate. He just had surgery last Friday and did a second biopsy to see what was going on and his PSA was 20.3. I am trying to prepare myself for these results. Here is what his MRI information says.

There is more mild, segmental low T2 signal intensity in the right

peripheral gland extending from 6:00-11:00 with early contrast

enhancement. There is no clear diffusion restriction.

Capsule: There is broad based attachment with the capsule, which is

bulging anteriorly, indicative of likely invasion.

Neurovascular bundle: Unremarkable .

Seminal vesicles: Unremarkable .

Lymph nodes: No pelvic lymphadenopathy .

Osseous structures: No suspicious lesions identified .

Urinary bladder: Unremarkable.

Miscellaneous: None.

Impression

IMPRESSION:

2.3 cm lesion in the anterior aspect of the prostate near the mid

gland with diffusion restriction and early contrast enhancement.

(PI-RADS 5).

Hi Kim,  

We just went through the same thing here in Reno, NV.  After 8 mos. of running around to useless doctors, we finally decided to go to the Cancer Treatment Center of Phoenix, AZ.  What a difference!  We knew exactly what all this ??? MRI meant in less than 2 hours and yes, my husband does have prostate cancer.  But with Hormone Therapy shots and upcoming 40 radiation treatments, he will hopefully be in remmission.  His PSA level was at 49.0 and with 1 Hormone Therapy shot his level has gone down to 6.4.  He gets these shots every 3 months. The center wants his PSA to be 0 before starting radiation.  He goes down to Phoenix next month for his 2nd hormone shot and for the doctor to place "markers" in the prostate so they know every time where to shoot the radiation. We have a lot of confidence in them.  So depending on your insurance, Cancer Treatment Centers of America is the place to go!  They have multiple locations across the country.  Visit their website to kind of put your mind at ease.  I too was a total BASKET CASE when the Reno doctors gave us the news that they could not take out his prostate as they originally told us they would do. I'm still a little unnerved by the cancer in general, but like I said, we have HOPE now because the doctors there CARE!!!  Take good care & God Bless you and your husband.  Also FYI, CCTA will fly you guys in and will fly your husband in for treatment FREE to you.  If you are his Caretaker and you are needed at any interval, they will also fly you in for free as well.  Lodging is available at the center for a very small fee.  Check with your insurance.

Kim hat hervorragende Ratschläge, um Krebspezialisten einzubeziehen. Hat Ihr Arzt Ihnen die MRI nicht erklärt? Wenn Sie nicht mit Ihrem Arzt kommunizieren können, ist es Zeit, einen neuen zu finden. Sie sagten, er hatte eine Operation. Welche Art? Was wurde gemacht? Zweite Biopsie?

Wichtig ist, mit dem Arzt zu kommunizieren, die richtige Diagnose und Informationen zu erhalten. Machen Sie Ihre Hausaufgaben. Sie treffen die Entscheidung über die durchgeführte Behandlung. Das Gute an Prostatakrebs ist, dass Sie Zeit haben, um zu bewerten, und es gibt zahlreiche Behandlungsoptionen, und die meisten sind sehr effektiv, um hervorragende Ergebnisse zu erzielen. Das National Cancer Institute (NCI), die American Cancer Society (ACS) und das John Hopkins Brady Urological Institute sind hervorragende Ressourcen für Informationen und Behandlungsoptionen.

Meine persönliche Erfahrung: 67 Jahre alt, insgesamt gesund. Erhöhter PSA-Wert von 8,0 im Oktober 16. Überwiesen an einen Urologen, hatte einen Folge-PSA-Wert, der auf 8,8 anstieg, Biopsie, die Krebs mit einem Gleason-Score von 4/3 und 30% der Drüse mit Krebs anzeigte. Hatte eine Knochen-PET-Untersuchung, um zu sehen, ob ich andere Krebsarten hatte oder ob der Prostatakrebs gestreut hat, MRI. Ich beriet mich mit dem Urologen (Chirurgen), dem Strahlenonkologen, meinem Hausarzt. Ich recherchierte alle zuvor erwähnten Websites. Ich wurde in Blogs wie diesem aktiv und sprach mit Menschen, die ich kannte, und stellte fest, dass es dort viele Männer mit PC gibt und diskutierte ihre Erfahrungen. Alle Optionen haben Nebenwirkungen, und obwohl es eine sehr schwierige Entscheidung war, fühlte ich mich, als hätte ich meine Entscheidung auf der Grundlage vieler verschiedener verfügbarer Informationen getroffen. Denken Sie daran, es ist Ihre Entscheidung, und zum Glück haben Sie Zeit, sie zu treffen. Nehmen Sie sich Zeit und recherchieren Sie.

Ich entschied mich schließlich für eine robotergestützte radikale Prostatektomie im März 17 und bin mit meiner Entscheidung zufrieden. Etwas zu beachten ist, dass Sie den Anbieter Ihrer Behandlung, ob Chirurg oder Strahlenonkologe, untersuchen sollten, dass sie erfahren sind und eine hervorragende Erfolgsbilanz haben.

My husband 52 and last year had the rectum biopsy and a PSA of 16.8 and 15.3, this year his PSA is 20.3 and they did the MRI and a month later last Friday did a surgery for a second biopsy going in between the rectum and testicles. The doctor said the MRI showed a spot( reason for this type of biopsy, but nothing else). Husband is on Medicare due to an accident at work disabled him in 2013. So we are limited on funds for treatments until we settle his workers Comp case.

My husband 52 and last year had the rectum biopsy and a PSA of 16.8 and 15.3, this year his PSA is 20.3 and they did the MRI and a month later last Friday did a surgery for a second biopsy going in between the rectum and testicles. The doctor said the MRI showed a spot( reason for this type of biopsy, but nothing else). Husband is on Medicare due to an accident at work disabled him in 2013. So we are limited on funds for treatments until we settle his workers Comp case.

Zum Glück habe ich eine Medicare Ergänzungsversicherung.  Was hat der Arzt über die MRT und die VORGESCHLAGENEN nächsten Schritte gesagt?

In der Zwischenzeit beginnen Sie, die vorgeschlagenen Behandlungen, ihre Vor- und Nachteile sowie die kurz- und langfristigen Nebenwirkungen zu untersuchen

Like others, I am wondering if he had surgery and if so what type? Or was it just a biopsy. Either way the pathology results trumps the MRI PIRADS report.

On the topic of PIRADS, note a 5 means there is wrong evidence for a cancer in the prostate. The MRI also does a  good job of identifying areas outside the prostate that may be cancer.

Mention is made of "likely invasion" by the prostate breaking the capsule and entering surrounding areas. This will be confirmed at surgery. Knowing what the MRI reveals is likely helps the urologist determine the most suitable path eg do nothing, surgery, radiation or hormone.

sorry, my up autocorrect program made a mistake. I meant to say "on the topic of PIRADS, note a "5" means there is strong evidence ..."