Posturale Drainage-Positionen bei Bronchiektasen bei Männern über 70 Jahre

I am a 70+yr old man of generally good health who now needs to carry out some chest exercises using postural drainage positions to clear phlegm as a result of bronchiectasis.

What if any home made aids can any one recommend to put me easily in the correct position (very polite version!!!) bottom above head.

I appreciate that a pillow under my hips may do the job but as I am just starting these exercises/positions I wish to arrange something that will be permanent; I am concerned a pillow will sink and not always give me the correct slope.

Any.all advice on this matter will be appreciated.

Hallo Quintain,

Ich bin auch über 70 Jahre alt und wurde vor mehreren Jahren diagnostiziert. Nach dem Verständnis des Drainageproblems habe ich einen Inversionstisch gekauft. Das war vor 2 Jahren, und seitdem keine Infektionen mehr. Ich drainiere zweimal täglich. Vollständige 180-Grad-Inversion, obwohl ich mich dazu hocharbeiten musste. Die Ergebnisse sind ausgezeichnet...besser als alles andere, was ich versucht habe. Ich mache das mehrmals pro Sitzung, bis nichts mehr hochgehustet werden kann. Wahrscheinlich dauert es insgesamt 10-15 Minuten.

Sehr zu empfehlen.

Hallo guintain, versuche es mal mit einem Bohnensack. Meine Mutter hat mir einen tollen Bohnensack mit einem alten Kissenbezug gemacht. Er ist perfekt. Viel Glück beim Finden von etwas Bequemen und bleib gesund.

Joanne

Hi quintain,

I always use two firm pillows but I have also lay on my stomache and hung over the edge of the bed, so my top half is upside down. Not possible for everyone to do this I know but quite effective. I also use a salt pipe or a steam inhaler beforehand which loosens up the phlegm to begin with.

 

Hi Quintain,

​Simiar to Gary I use an inversion table.  Intially purchased for back issues but I've found that it really does help with clearance.  I no longer go full 180 and do something like120 degrees which is more than enough.  More is cleared using this than any other method I've tried.  May be worth keeping an eye on ebay for a decent second hand table as they aren't overly cheap new.

​Cheers

Dave

66-jähriger Mann, der sich im Allgemeinen in guter Gesundheit befindet, mit Bronchitis, die vor drei Jahren diagnostiziert wurde.

Persönlich sehe ich keine Notwendigkeit, meinen Körper zu winken, und mein Physiotherapeut des Lungendefenseteams des Papworth Hospital hat nichts anderes empfohlen, als flach auf dem Rücken zu liegen und eine kurze Serie tiefer Atemzüge und Ausatmungen (3 oder 4 von jedem) zu nehmen, gefolgt von einer gleichen Zeit des ruhigen Atmens. Wenn Sie die tiefen Atemzüge ohne Ruhepausen übertreiben, könnten Sie ohnmächtig werden - ich erinnere mich, dass die Mädchen in meiner örtlichen Highschool - als ich noch ein Grammarschüler war - seltsames schweres Atmen machten, um eine Art Ohnmachtsrausch zu bekommen!). Nach den tiefen Atemzügen, wenn Sie ähnlich wie ich reagieren, werden Sie ein "Rasseln" im unteren Teil Ihrer Lunge und ein natürliches Verlangen verspüren, den Schleim hochzuhusten oder auszuhusten. Vielleicht helfen einige kürzere Ausatmungen dabei, ihn in die Auswurfbahn zu bringen, oder vielleicht bringt der Husten ihn ganz nach oben. Ich versuche, meine Lungen nicht zu überlasten, also versuche ich, ihn sanft durch eine Reihe sanfter Hustenstöße nach oben zu bewegen; manchmal muss ich ihm aber einen guten, tiefen, schnellen Husten geben, um den Schleim nach oben zu bringen.

Ich finde, dass der Prozess produktiver ist, wenn ich es nach dem Essen mache - nicht unbedingt unmittelbar nach dem Essen. Es ist, als ob der Prozess des Essens ein bisschen natürliches Verschieben des Sputums bewirkt. Vielleicht würde ein kurzes Stück schnelles Gehen oder Schwimmen das Gleiche bewirken. Ich gehe normalerweise nach meinen Hustenübungen auch schwimmen und versuche es dann, wenn meine 50 Bahnen fertig sind, noch einmal etwas kürzer (aber ich habe das Glück im Leben gehabt, die Ressourcen zu haben, um in ein warmes Klima zu ziehen und einen 15 m Pool im Hintergarten zu bauen!).

Manchmal, wenn ich das Gefühl habe, dass noch viel Zeug da ist, das nicht leicht hochkommt, wechsle ich vom Liegen auf dem Rücken zum Umdrehen auf eine Seite oder die andere und dann zurück auf den Rücken. Ich finde, dass das Liegen auf dem Bauch für mich nicht gut funktioniert.

Wir sind alle unterschiedlich, also kritisiere ich diejenigen nicht, die andere extreme (vom Kronleuchter schwingend?) Positionen hilfreich finden oder die Geräte wie Acapellas und vibrierende Westen benötigen, um die Dinge in Bewegung zu bringen. Am besten beginnt man mit den einfachen Dingen und schreitet nur fort, wenn man das Gefühl hat, dass es nicht funktioniert.

Ich werde nicht paranoid, wenn ich versuche, jeden letzten Tropfen Schleim aus meinen Lungen zu bekommen (und ich mache mir nicht allzu viele Sorgen, wenn ich es schwierig finde, die Privatsphäre dafür zu finden und deshalb einen Tag auslassen muss; verpasse ich aber zwei Tage, beginne ich, mich schlechter zu fühlen), aber das ist keine Empfehlung, nur eine persönliche Beobachtung. Ich vermute, dass das lange und harte Ausspucken ein Nettonachteil ist, aber ich habe diese Ansicht nie mit meinem Pneumologen oder Lungenphysiotherapeuten getestet. Meine "Sitzung" (sehr gelegentlich mache ich vielleicht eine zusätzliche am Abend, wenn ich bronchospastisch oder verstopft bin) dauert typischerweise 10-20 Minuten - es sei denn, ich schlafe mitten drin ein! Ich höre Rockmusik dabei.

Oh ja - und ich finde, dass ein tägliches Mukolytikum (Sputumverdünner) gut funktioniert, um die posturale Drainage zu unterstützen. Besprechen Sie dies mit Ihrem Spezialisten. Carbocystein oder Acetylcystein (je nach Land oder Apotheker) scheinen die beiden Wirkstoffe der Wahl zu sein. Sie sind ähnlich und scheinen meiner Meinung nach keine Nebenwirkungen zu haben.

Steve, folks who are prone to paradoxical reactions often have them to mucolitics.  After a small kitchen fire and 6 months ahead of the BX, my gp put me on N-acetyl cisteine, AKA muco mist.  After 4 months I noticed that I was very angry all the time.  I googled the stuff and low and behold, some folks here in the States are using it as a mood stabilizer.  Red flag for me, as I had terrible problems when put on a mood stabilizer  solely to control migraines.

Now I use tablet guafenisin but I have to take periodic breaks from it.

Shorter version?  There's not a drug made to which someone has not had a terrible reaction.

I am in my 70's and do drainage once a day before lunch (empty stomach).  The postion that works well for me is bottom part of body on the sofa and my head on a cushion on the floor, it is a good slope which clears the mucus quickly. I do one side, then the other, then the middle, takes around 10-15 mins. I read a magazine or newspaper to pass the time.

 

Thank you everyone

Without being to selective in the replies to date (swinging form the chandeliers?) is a v very wonderful thought provoking attraction but perhaps more related to other discussions, albeit I consider it would have major mutual beneficial results.

I will further study all responses even more but each to date appears to be helpful.

Thank you for your responses to date and please forward any other ideas.

I have done post. drainage since I was 14 and have just turned 70. My method is to use a padded stool (put a pillow on top if you want extra height), drape myself over it and lean on a padded foot stool (more comfortable than elbows on the floor). Another method is to use a foam wedge on the bed (the type used to prop yourself up in bed if you don't want to sleep flat) and put a pillow over that for a bit more height. Also, always do it several hours after food if you want to avoid acid reflux.

 

Thank you again every-one.

If you will alow it I would like to ask about breathing procedures while lying for the 10++ minutes in my 'Postural drainage position'.

Should I be using the Active cycle of breathing technique while I am lying (in my case) with my shoulders below my waist or do I allow the gunk to naturally drain downwards towards my upper chest area for the 10++ minutes I am in that position and then carry out the deep breathing and huffing etc procedures.

I appreciate your advice could readily be "try all procedures and use what is best for you" but your expertise and experiences will give me a head start.

Hi Quintain

All disease/condition-related questions are always welcome here, so you ask away freely.  We may not know all the answers, but somebody usually knows something.  We also understand that sometimes we need to vent and have that vent be heard by folks who thoroughly understand our disease and the social/emotional effects thereof.

That said, someone else has to help on the substantive part of your post as I cannot do much postural drainage.

Hi,

I gave you my 2 methods and I use both. First I use the stool and the tip is steep enough for gravity to bring the rubbish up. With the wedge and pillow on the bed, I lay sideways over them (both sides in turn)  for as long as you feel necessary.  I'm not good at huffs so don't them but I do pummelling on my sides as I lay over the wedge. The more you do it the better you will be and find out what works for you. I feel the several positions I use gets to different parts of the lungs. Hope this helps. I've looked at the inversion table - looks good but a bit precarious.

Regards, Gill

Thanks again every-one

I carried out my 1st treatment session yesterday; armed with all your procedures and advise.

With hips slightly but definately above shoulder and lying on my right hand side towards my back.

Almost instantly I could feel the gunk moving; accordingly I went into the actve breathing cycle and dealt with a load fof gunk which I swallowed.

This was repeated about a handful of times in 10minutes expelling smaller amounts of gunk on each occasion.

My breathing following the procedure was somewhat better but the rattling in my throat was considerably eased.

I will carry out the procedure later today and try to get my hips higher than yesteday.

Thank you all for your help...my personal characteristics is to research all procedures where posible, talking with professionals and experts to try and get my procedures efficient before putting them into practice.

With the marvellous help from this forum I believe I have identified the best way forward for me.

Thank you all again for your invaluable help.

 

Quintain,

Please do not swallow the gunk. Either spit into a tissue or use something like a small empty yoghurt

pot and swill the stuff away down the bathroom sink. Sounds revolting but better than swallowing.

Use a new receptacle regularly, say every week.

Hi, glad that you are mastering the art of postural drainage! Probably better to spit the gunk out into a tissue though rather than swallowing it. That way you can see what it looks like. Usually pale yellow, white or clear but if you get an infection it will change colour & may be darker, greener or murkier! Good luck.

Jean

Thank you both about 'not swallowing'

In my ignorance I thought that was the simplest and perhaps even the most hygenic way to do things.

I will take your advice and get a 'spitoon' of some sort.

Thank you again.

Quintain,

Re method of disposal, depends how much you bring up as to how you dispose of the gunk. If its not much a tissue is fine. After 55 years of post drainage, I still find the process of disposal unpleasant.  In years to come they might devise some sort of tap at the base of the lungs to turn on when necessary to drain on the go so to speak.

Regards, Gill